luni, 5 martie 2012

Imperiul Lacrimilor - recenzie pentru campania vALLuntar

Iata ca venim si noi, repede repejor, aproape de finalul campaniei vALLuntar, sa va povestim putin despre cele doua volume minunate pe care mi le-am comandat eu, yours truly, si pe care, in cele din urma, le-a devorat hazbandul, mare amator de romane istorice.

Imperiul lacrimilor
de Jose Freches



Cine a citit "Tai Pan" si "Nobila Casa" de James Clavel va fi incantat sa constate ca romanul trateaza cam aceeasi tema. Spre deosebire de Clavel, Jose Freches descrie China intr- un mod mult mai realist si impartial (pentru un european - si francez, pe deasupra) , in sensul ca acuza in termeni foarte duri jaful comercial si cultural produs de sosirea marilor puteri europene in China, in cautare de piete de desfacere.

Primul volum, Razboiul Opiului, este mai mult o prezentare a Chinei, in a doua jumatate a secolului 19, si a unei serii de evenimente premergatoare celei mai mari revolutii din istoria sa - Revolutia Taipingilor. Este descris modul in care marile Companii engleze de comert invadau piata cu opiu procurat la pret de nimic din India, luand in schimb matasuri, ceramica si obiecte de arta de o valoare inestimabila. Nu lipsesc descrierile detaliate ale felului cum coruptia si depravarea incepeau deja sa infecteze China, incepand cu Imparatul manciurian al Chinei pana la cel marunt functionar. (Nu stiu de ce am impresia ca din punctul asta de vedere nu s-au schimbat prea multe).

In acest cadru este urmarit indeaproape destinul fiului nelegitim al Imparatului Doaguang - Piata de luna precum si cel al Laurei Clearstone, destine care se impletesc intr-un mod dramatic,daca ne gandim ca, la mijlocul secolului nouasprezece, o poveste de dragoste intre o englezoaica si un chinez era de neconceput.

Cartea nu este lipsita, veti vedea, de episoade romantice, caci, vorba aceea, si chinezii complotisti se iubeau, asemeni printului Tang cel Frumos, indragostit lulea de , cine alta, Iasomie Diafana (nu va lasati inselati de numele putin prea lirice, povestea merita). Printul Tang, initial insarcinat cu uciderea lui Piatra de Luna- posibil succesor al imparatului-, va face absolut orice pentru a-l gasi si a-l salva, macinat de resetinmente impotriva Imparatului si a uneltitotrilor din jurul sau.

Ca in orice roman cu o tenta usor "politista", sa zicem, nu lipseste nici "detectivul", jurnalistul John Bowles, care, previzibil au ba, urmareste indeaproape evolutia fiecarui erou, pentru a dezlega, in final, misterul din spatele tuturor celor intamplate.




Daca primul volum este, asa cum am spus, o introducere in peisajul chinezesc de la jumatatea secolului al XIX-lea, cel de-al doilea volum, " Jaful de la Palatul de vara", descrie aventurile eroilor principali din Timpul Revolutiei Taipingilor, iar apoi, dupa inabusirea revolutiei, evenimentele nefaste ce au urmat pentru China.

Ma opresc,insa, aici, pentru ca nu as vrea sa va rapesc placerea de a citi cartea, obosindu-va cu prea multe detalii. Asemeni Chinei, povestea asta este una fin si complicat tesuta, dar foarte savuroasa, pentru toate genurile de cititori.


P.S.: Singurul lucru care mi-a displacut este traducerea un pic cam gugalita , pe alocuri. De exemplu, ma indoiesc ca printul Tang, in jurul anului 1850, o "aburea" pe Iasomie Diafana, la fel cum tind sa cred ca la vremea respectiva nu auzeai de "structura navei", ci mai degraba de "coca" sau "silueta" vasului. Din fericire pentru cititori, insa, al doilea volum e deja o gura de aer proaspat, bag seama ca si traducatorul s-a schimbat, iar diferenta poate fi observata de catre oricine.

The Hazband


Dragilor, aista fu sotioru-mi cel inginer,mare consumator de literatura istorica, dar prea putin iubitor de condei maiastru si serios. Il stiti si voi, glumetului ii sade bine cu glumele, asa ca va rog sa fiti blanzi cu el si cu scriitura-i timida. Si nu uitati, fiecare comentariu al vostru inseamna inca 3 minute de voluntariat :)

30 de comentarii:

  1. mie imi place stilul lui de+a scrie..e pe gustul meu asa ca zic sa+l incurajam:) felicitari pentru implicare

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-a bucurat enorm sa vada comentariul tau si iti multumeste pentru incurajare:)

      Ștergere
  2. N-am citit niciuna dintre cărţi, dar acum sunt curioasă...:)

    RăspundețiȘtergere
  3. uite ca sotul tau e dovada vie ca ingineria merge cu literatura. imi place place place :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta asa e, desi nu prea are de ales, bietul, ca si-a luat nevasta absolventa de litere:D deci literatura habemus:P

      Ștergere
  4. Hazbandul matale scrie foarte bine.
    Si hazbandul meu cred ca va citi cu mult interes aceste carti :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hazbandul meu este foarte incantat si magulit de complimente;;)
      Imprumutam cartile cu mare drag;)

      Ștergere
  5. Pe mine m-a facut curioasa, mai ales ca nu stiu mare lucru despre istoria Chinei

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merita citita! Mihai este pasionat, ar fi in stare sa vorbeasca ore in sir despre China, asa ca nu m-am suparat cand mi-a "furat" cartile :))

      Ștergere
  6. omul scrie bine, nu are nevoie de nici o introducere-de huzband vorbesc :D
    revenind on topic, cartile prezinta o lume interesanta si o poveste politista, lucruri care pe mine teribil ce ma tenteaza. cred ca de la inginerie mi se trage...
    spor la lecturat si la recenzat si alte minunatii!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Huzbandul multumeste pentru feedback si se bucura sa afle ca mai sunt ingineri pasionati de citit:P
      spor si tie la citit:)

      Ștergere
  7. Uite asa ma faci tu sa citesc din literatura "obligatorie" cind vin acasa in iunie. Si spune-i hazbandului ca esti super fericita ca e si el cititor, ca tibe. Ca tare e greu sa raspunzi la intrebarea "da' de ce stai cu ochii in cartea aia? Despre ce e vorba? Hmmm... Ok" lol
    Brava la amindoi pentru initiativa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O, musafiri de vaza avem! Sunt foarte fericita ca e si el cititor avid, altfel cred ca ma lasa in aeroport vara trecuta, cu "poseta" mea indesata cu 9 carti :))) - sa fie, iubitule, daca n-avem televizor? :P
      Te asteptam cand vii acasa, iti cedam cartile cu drag:)

      Ștergere
  8. Daca spui 'Tai-Pan' si 'Nobila casa' deja m-ai prins. Nu sunt neaparat o fana a romanelor istorice, cel putin nu una infocata, dar gasesc orientul fascinant, atat de 'altfel'. Chiar daca intrigi, comploturi si alte asemenea se gasesc si pe la curtile Europei, impletirea elementelor istorice unice, detalii etnografice si geografice promit o combinatie interesanta.
    Congrats to your Hazband, good review - I'm intrigued :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite ca zice hazbandul ca sunt incadrate gresit la romane istorice, zice el, dar asa scrie pe site-ul editurii.
      Deci, daca ti-au placut primele doua, pe-astea o sa le savurezi:)
      Hazbandul iti multumeste pentru compliment:D

      Ștergere
  9. Răspunsuri
    1. Le imprumutam cu drag, imediat ce isi dezlipeste socrelul degetele de ele:))

      Ștergere
  10. Am fost in china in noiembrie...mie nu mi s-a parut nici depravata si nici corupta....eu m-am indragostit de tara aia...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ne intelege gresit, nu etichetam tara ca atare. Mihai vorbea doar despre faptul ca , la momentul respectiv, fenomenul asta atinsese si China, de la cel mai mic la cel mai mare:)
      Oricum, depravarea si coruptia nu sunt niste personaje pe care sa le poti arata cu degetul pe strada, iar China este, intr-adevar, o tara foarte frumoasa:)

      Ștergere
  11. Nobila casa am vazut-o ieri la anticariat, la un pret de nimic si cum era o carte veche, nu avea nici o descriere si nu am stiut despre ce este. Data viitoare cand trec pe acolo, poate o iau. Si aceste 2 par minunate, numai ca studenta de mine nu are bani pentru carti de la editura :D (a se intelege ca studentii sunt saraci)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Giulia,

      Stim si noi cum e cu studentia:) Been there, done that:) Daca vei vrea sa citeste cartile astea, ti le imprumutam cu drag, da-ne de veste:)

      Ștergere
    2. mai astept si eu o ultima carte de la editura si poate dupa ce o termin. multumesc mult pt oferta

      Ștergere
  12. Imi place la nebunie China si abia astept sa o vad!
    Un fel de istorie a Chinei! Trebuie citita, ca si Tai-Pan si Nobila Casa, si chiar si Shogun - cu toate ca aici nu mai e vorba de China, dar se intelege, la stil ma refer! O sa-mi placa! Acum cine stie cu ce mai raman din cartea asta, ca de la Shogun incoace ii zic lui Iuli Iuliko-San, ca baiatul meu mai mare asa zicea intr-un timp ca-l cheama pe tatal lui,ori de cate ori il intreba cineva.
    Felicitari pentru recenzie, foarte reusita, ma bucur pentru tine si Mihai, sunteti o familie de scriitori!
    Ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Sebi-san este un baietel inteligent si spiritual, ca parintii lui:D
      Si Iuliko-san, daca tin bine minte, ii spuneai si tu inca de la inceputuri :P
      Mihai iti multumeste pentru compliment, si va felicitam si noi pentru familia voastra minunata si cei doi pui de san ai vostr

      Ștergere
  13. O scriitoare indragostita de China descoperita de mine tarziu (doar anul trecut) este Pearl S Buck si recomand cu caldura tuturor trilogia Casa de lut sau macar primul volum - Pamant bun. Pentru mine au fost revelatii, pacat ca nu sunt reeditate, dar in anticariate sigur se gasesc, eu tot intr-un anticariat le-am gasit.

    RăspundețiȘtergere
  14. Ba mie mi-a plăcut cronica. Așa ”e” băieții: le plac chestiile războinice, tot așa cum nouă ne plac cele romantice. Și soțiorul meu, care se consideră un intelectual subțire, tot cu chestii de-astea își descrețește mintea când are timp.

    RăspundețiȘtergere
  15. Observ ca sotului dumitale ii sade extrem de bine chiar si serios, nu doar glumet :) Clar, concis, nici prea mult, nici prea putin din poveste, coerent si util :)
    Cartile suna foarte bine, le caut si eu, sau poate astept sa-mi vina randul, mai devreme de jumatate de an, sigur nu le vine randul la citit :)
    M-as bucura sa ne prezinti recenzie si de la socrel :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si al meu citeste mult, in format electronic mai ales.
      Cand s-a apucat de Martin "A song of Ice and Fire", era si pe buda cu tel in mana, sa mai citeasca doua pag in timp ce ... :)) We love SF.
      Eu incep usurel sa me readun sa pot citi, pauza de 4 ani a fost cam lunga :)

      Ștergere