sâmbătă, 2 martie 2013

O mică glumă , de Cehov - Recenzie vALLuntar (I)

Scriu acum, la zece minute după ce am lăsat cartea din mână, cât e furia încă proaspătă și confuzia celor opt povești de dragoste îmi va permite să scriu cât mai onest cu putință.

Am ales O mică glumă , de Cehov , din curiozitate, din dorința reală de a compensa lipsuri culturale pe care mi le-am imputat mereu. Mă așteptam la o carte cu umor rusesc și am fost surprinsă din clipa în care am deschis pachetul de la All.

O coperta inundată de inimi, o scurtă descriere ce promitea povești de dragoste și căutarea lui te iubesc prin pagini de literatură ruseasca.

sursa foto - pagina editurii All
Opt povești scrise într-un stil ce frizează, pe alocuri, misoginismul, disprețul față de specia femeiească. O disecă în gesturi, sunete, mirosuri si defecte, femeia este, literalmente, o specie, dar una fără de care nu poate trăi. Asumarea rutinei conjugale ca formă de iubire, cât de generos...

proprietate Editura All

Personajul masculin, în opinia mea, doar o altă nuanță a firii lui Cehov, se lasă pradă micimii femeiești, forțat de nevoile trupești sau din pură plictiseală. Opt bărbați ce duc o viață de burlac , social sau doar spiritual, în cazul celor însurați de prea devreme, intelectuali blazați ce nu găsesc iubirea sau fug să o caute dincolo de zidurile căminului conjugal.
Intelectuali așa zis modești, ce-și consacră viața deservirii comunității, că-s medici, bancheri sau aristocrați fermieri, gravitează în jurul unei familii nobile, adorând și mai apoi disecându-le defectele, furându-le nevestele, fiicele, sufletele, pentru ca mai apoi să se rupă ușurat de aceste distracții de duzină.

proprietate Editura All

Există dragoste în rândurile lui, dar una rece, matematică, ce se consumă rapid și se consolează, apoi, cu futilitatea eventualei povești de amor. Simți, pe alocuri, ca își îngroapa amantele, logodnicele, soțiile, resemnat, pentru ca mai apoi să se agațe obsesiv de o pereche de umeri calzi, de săruturi pe gâtul unei amante tinere, ingenue, evident plictisitoare prin naivitatea sa.

Annele sunt recurente, sunt tinere, incitante și apoi, invariabil, trecute , neinteresante. Nevestele sunt trimise, la finalul căsniciei , doborâte de suferințe cu nervii, în Crimeea, iar poveștile se frâng, negreșit, așa cum le prezice de la bun început.

Opt povești de după-masă, scrise tulburător de direct, de mașinal, sincere și totodată mincinoase, desenează o imagine a iubirii ca punct de trecere prin viață. Este mai mult decât o carte, l-am găsit pe Cehov în ea , dependența lui de bordeluri, burlăcia-i legendară, căsnicia tardivă si nefericită, exilul Olgăi la Moscova, refugiul său la țară. Cred sincer ca scrierile lui Cehov sunt mai mult decât ficțiune și încerc să-mi adun curajul să-l cunosc.

Până atunci, vă invit sa descoperiți dragostea prin ochii bărbatului ce și-a dorit un singur lucru de la soția sa, cum avea să-i mărturiseasca lui Suvorin, într-una din scrisorile sale"dă-mi o soție care, asemeni lunii, nu va răsări pe cerul meu in fiecare zi".


Vă amintesc că această recenzie face parte din campania vALLuntar, desfășurată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA , iar la fiecare 15 comentarii se va planta un copac.


Așadar, hai să punem de-o pădure, dragilor!

N.A.: Fotografiile fragmentelor din carte au fost realizate cu acordul scris al Grupul Editorial ALL

26 de comentarii:

  1. ft frumos :)
    cred ca vreau sa citesc si eu cartea :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Astept sa-mi spui cum ti se pare! Eu am vrut sa merg sa-i dau doua palme lui nea Anton:))
      Nu e genul de carte romantica, dar merita!

      Ștergere
  2. Interesant ce ne povestesti tu. Si ce ciudat pare titlul in comparatie cu continutul....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, recunosc ca m-a bulversat contradictia de termeni, insa merita citita cartea.

      Ștergere
  3. Sunt convinsa ca si cartea e frumoasa, dar imi place mult coperta. E asa de romantica...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, coperta e superba, la fel si cea de la a doua carte pe care o voi cii.

      Ștergere
  4. Ce ti-e si cu dragostea asta - pe coperta inimioare, printre randuri "dinti nespalati" si alte asemenea complighionturi :)
    Deci asa, 2 palme lui Cehov? Sa-i fie de bine, a reusit sa trezeasca o reactie in cititoare, probabil una asteptata.
    Nu prea m-au prins autorii rusi, am incercat ceva Dostoievski, Tolstoi din datoria aia pentru literatura clasica si asa de 'obligatorie', dar acum citesc din placere, am lasat 'datoria educationala' de-o parte ... deocamdata :)
    Spor la plantat copacei!

    RăspundețiȘtergere
  5. Iubirea asta vine in atatea forme... Imi place iubirea. Imi plac si copacii :)
    Nina

    RăspundețiȘtergere
  6. Oare de ce a simtit nevoia sa fie opt povesti? :)
    Nu e genul meu. Iar treaba asta ca "a trezit o reactie in cititor" ... hm! As fi curioasa de reactia unui barbat, la cartea asta :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Probabil ca e o carte care starneste reactii de furie din partea femeilor. Si cred ca a descris bine un anumit gen de barbat care chiar exista, si azi. Mie imi plac autorii rusi, desi uneori mi se par greu de citit, trebuie sa ai chef de o carte "hard". Felicitari pentru recenzie si pentru furie!

    RăspundețiȘtergere
  8. Hihi, așa m-am indigmat eu în tinereți când am citit Act venețian. :)

    Am citit unele din povestirile lui și mi-au plăcut (nu pe cele de mai sus, cred, că aș fi simțit și eu indignări feministe :D).

    RăspundețiȘtergere
  9. Oh, literatura rusa este inpenetrabila pentru mine. Nu simt sufletul rus, melancolia unui conte pierdut printre zapezi.. Dar sunt dispusa sa incerc din nou.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu grija, s-ar putea sa-ti lase acelasi gust amar pe care mi l-a lasat mie.Merita sa incerci, totusi, cu povestile astea,mai da-i o sansa:)

      Ștergere
  10. si eu am aceste lipsuri culturale, desi stau foarte bine la literatura rusa.
    Abia astept sa se planteze copacelul "Forfecutsa"

    RăspundețiȘtergere
  11. Hai ca m-ai facut curioasa sa o citesc si eu! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Coperta imi place si mie! Am citit si eu niste povestiri de Cehov, dar nu mi-amintesc sa ma fi marcat misoginismul din ele. Oricum, cred ca din Cehov cel mai misto e teatrul.

    RăspundețiȘtergere
  13. f frumos, o sa-mi fac timp sa o citesc. multmesc de review!

    RăspundețiȘtergere
  14. Cred ca mi-ar fi placut sa citesc si eu cartea, am s-o caut s-o cumpar, recenzia ta mi-a starnit curiozitatea.pup

    RăspundețiȘtergere
  15. Nu am citit cartea dar am trecut-o pe lista. :)
    Facem de mai multi copacei?

    RăspundețiȘtergere
  16. Frumos!
    Sa plantam copaceluuu'... :*
    Orsi

    RăspundețiȘtergere
  17. Am interactionat recent cu Cehov ca urmare a faptului ca era citat intr-una din cartile pe care le-am recenzat in cadrul acestei campanii. Sclipitor si pertinent si de adaugat in lista lecturilor viitoare, recenzia ta este convingatoare!

    RăspundețiȘtergere
  18. Este una dintre cartile despre care nu stiam si m-am bucurat sa o descopar datorita recenziilor citite.
    Sper sa mi-o fac cadou cat mai curand:)

    Spor la plantat copaci sa avem:)

    RăspundețiȘtergere
  19. Felicitari pentru recenzie! Nu atiam de aceasta carte :)

    RăspundețiȘtergere
  20. Daca ti-a starnit asemenea sentimente e clar ca e scrisa bine, doar e un clasic, nu?

    RăspundețiȘtergere